گزارش برنامه قله دماب

ته قدم:                  داوود کمالی
مسئول فنی:         قنبریان
گزارش نویس:        سعیده کریمیان

دماب درپهنای جغرافیایی ۳۳ درجه و ۶ دقیقه شمالی، و درازای۵۰ درجه و۴۳ دقیقه خاوری، و بلندی۲۱۴۰ متری از روی (سطح) دریا، و در۱۱۰ کیلومتری شمال باختری اصفهان، ۱۰۰ کیلومتری نجف آباد، ۶۰ کلیومتری گلپایگان و ۴۰ کیلومتری خوانسار، و در میانه شهرستان‌های نجف آباد، گلپایگان، خوانسار، فریدن و ۵ کیلومتری شمال خاوری روستای اشن، مرکز دهستان جای دارد. درشمال باختری وشمال خاوری آن، روستاها ی رحمت آباد (کهنه ده) دربیش از دو فرسنگ ونیمی (۱۶ هزار گزی یا ۱۶ کیلومتری) باختر دماب، وخونداب در بیش ازدو فرسنگی (۱۳ هزارگزی یا ۱۳ کیلومتری) شمال دماب، وشهرک دهک (دهق) نیز دربیش ازسه فرسنگی (۲۰ هزارگزی یا ۲۰ کیلومتری) دماب جای گرفته‌اند. همچنین روستاهای خیرآباد، کلفت، علی‌آباد و گلدره (گرگدر) دیگرروستاهای پیرامون این آبادی هستند. جاده آسفالته دهق – خونداب – دماب در روستا دوشاخه می‌گردد. یک شاخه به سوی اشن و از آنجا به سوی گلدره وجاده اصفهان داران، و دیگری به سوی رحمت آباد و از آنجای به سوی باختر یا شهرهای گلپایگان و خوانسار می‌رود.
کوههای ماورسِوز، (ماهورسبز)، کوه سفید، و کوه چاغگدار در شمال باختری تا جنوب روستا، میان ۲۵۰۰ تا ۳۱۲۵ گز بلندی دارند. از دیدگاه زمین‌شناسی و کشاورزی، زمین‌های دماب را تپه‌ها و آبرفت یا فلات تشکیل می‌دهد. تپه‌ها با شیب ۱۲ تا ۲۵ درصد درجهات گوناگون و بیشترسنگی وبی پوشش گیاهی، و سنگ‌های تشکیل دهنده آن‌ها آذرین وشنی است. این زمین‌ها به سبب داشتن سنگریزه فراوان، شیب، پستی و بلندی و نیزفرسایش، بایرمی‌باشند.
در روزگارقاجار، مرکز حکومت، در دهق و اصفهان بوده، و وسیله رفت وشد مردم بیشتربا الاغ و قاطرانجام می‌شده‌است. امروزه جاده آسفالت از چهارسو ازدماب می‌گذرد: یکی ازسوی دهق، دیگری ازسوی گلپایگان و رحمت آباد، و سومی از سوی فریدن و اشن، وچهارمی از سوی جاده اصفهان داران و گنهران وگلدره.

شرح اجرای برنامه:

برای اجرای صعود به قله دماب در روز جمعه ساعت ۵:۳۰ همنوردان در مکان مقرر همیشگی جمع شدیم و در ساعت ۶ صبح با مینی بوس به سمت علویجه و سپس روستای رحمت آباد حرکت کردیم. صبحانه را در ساعت ۸:۳۰ صبح در کنار یک قلعه قدیمی به جا مانده از دوران باستان خوردیم ، پس از یک معارفه و گفتن نکات لازم توسط سرپرست و تعیین سرقدم، ته قدم و مسئول فنی ، با پوشش مناسب و بستن گتر و با یاد خدا به سمت قله رهسپار شدیم. در بین راه قسمت های پوشیده از برف کوهستان منظره زیبا و دل انگیزی به مسیر داده بود، قدم برداشتن در برف برای ما که سالهاست از دیدن بارش برف در شهر اصفهان محروم هستیم بسیار لذت بخش بود. پس از طی مسافتی راس ساعت ۱۲ قله را صعود کردیم و خدای را سپاس نمودیم ازاینکه توفیق صعودی دیگری از قله های زیبای کشورمان را نصیب ما کرده بود. در آنجا مراسم قله را اجرا نموده و سرود زیبای ای ایران را خواندیم. سپس بعد از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۲بعد از ظهر ناهار را در کنار برکه ایی زیبا میل نمودیم. به علت داشتن وقت و با صلاحدید مسئول تیم آقای عشاقی از غار سنگ ریز واقع در منطقه علویجه نیز دیدن کردیم. و لذت غارنوردی و تجربه شیرین چند لحظه سکوت و آرامش در تاریکی مطلق در دل زمین را نیز در این برنامه چشیدیم. و سپس به سمت اصفهان حرکت نمودیم. و راس ساعت ۶:۳۰ به اصفهان رسیدیم.
دوستان شرکت کننده در این برنامه:
محمود عشاقی- داوود کمالی- نسترن توکلی- علیرضا دادخواه- حسین دادخواه- قنبریان- سعیده کریمیان- لطفی- علیدوستی- خانم علیدوستی-کرمی-حجازی- سلطان ابادی اسماعیلی-  ابراهیمی

گزارش برنامه صعود به قله بیرمی

صعود قله بیرمی

با ارتفاع  ۱۹۵۰ متر بلند ترین قله ی منطقه استان بوشهر است

ارتفاع مبدأ صعود ۳۷۰ متر

تعداد ۱۳ نفر

ساعت ۷صبح  روز جمعه اول آذرماه ۱۳۹۷

در  شمال شهرستان خورموج بلندترين کوه استان بوشهر،  يکي از هفت کوه شگفت انگيز  دربخش تنگستان به مرکزیت شهرستان اهرم کوه بیرمی  میباشد.

کوه بیرمی و منطقه خاییز تجربه هوای بهاری و یاد آور روزهای اول سال بود.

ابتدا با رئیس محترم هیئت کوهنوردی شهرستان بوشهر، آقای علی‌اکبر گلستانی در منطقه  خاییز روستای گیشی  آشنا و ازمسیر تنگ روان شروع  به حرکت کردیم .

اینکوه در گروه کوه های خشک قرار دارد

شیب زیاد و از نوع سنگی است که به ندرت در آن خاک قابل مشاهده است

در ابتدا از میان چند باغ  و عبور از نخلستانها که دارای چشمه آبی بود گذر کردیم.

ازشیب‌های تند مسیر  که صخره‌های زیادی بین آنها  قرار گرفته بود که به آنها خوان می گفتند وبا سنگ‌چین‌هایی علامت‌گذاری شده بود.

بعد از یکساعت پیمایش در کنار چشمه صبحانه خورده وسپس ادامه مسیر دادیم . دربین راه توقف های کوتاهی داشته واز مناظر زیبا عکسی به یادگاری گرفتیم.

صدای کبک های آواز خوان و قدقد آنها وهمینطور گذر گله گوسفندان خستگی راه را کمتر میکرد

از کف تا قله یک سنگ یکپارچه  انگاربا یک دیوار سنگی  که تا دل آسمون سر به فلک کشیده روبرو هستی و شکافی عمیق که بسیار زیبا بود گویی کوه انگار نقاشی شده است.

این کوه حیات وحش  روباه، شغال، گرگ، کبک، تیهو، فاخته انواع گنجشک سانان را در خود جای داده است.گونه های جانوری متنوعی نظیر پلنگ، کل، بز، قوچ و میش است که به طور مکرر در بین مناطق یاد شده در حال رفت وآمد هستند .

کوه بیرمی دارای شکارگاه های، تنگ سدر، تنگ پلنگی، تنگ باریکو، تنگ شیرینه و تنگ پرزیه  اتنگه اونارو……میباشد که به هفت تنگه مشهور است.

پس ا ز پیمایش از خط الراس بسیار شکیل و منظم در ساعت یک ونیم ظهر موفق به دیدن قله زیبای بیرمی  شدیم

عکسهایی به یادگار گرفته شد و پس از اجرای مراسم قله  ساعت ۱۴ مسیر فرود در هوایی بارنی و لطیف و با احتیاط کامل  اما طولانی تراز بین چند دره، دیواره‌ها و صخره‌ها

که همان مسیر صعود بود و حدود هفت ساعت طول کشید.

در پایان شاد ومسروراز اینکه در یک روز به یاد ماندنی و مفرح موفق به صعود قله بسیار طولانی بیرمی شدیم ساعت ۲۱ در کنار مینی بوس رسیده و عازم ورزشگاه جهت استراحت شدیم

این شانس را هم داشتیم که   در فرصت باقیمانده سفر از  کوه نمکی.دره‌ها و یخچال‌های نمکی ـ غارها و حفره‌های نمکی .وجذابیت های آن لذت بردیم

افراذ شرکت کننده : ۱-محمود عشاقی ۲- حسین پورجمشید ۳- علیرضا دادخواه ۴- صالح کابلی ۵-حسین مبارکی ۶-علی حجازی  ۷- شیما عسگری ۸- نازنین رضایی ۹- زهره سلطانی ۱۰-ارغوان ارغنده ۱۱-زهره تاجیک ۱۲- حامد جدیدی ۱۳–فاطیما ذل افکار

گزارش برنامه شاهان کوه

📜گزارش صعود به قله شاهان کوه 📜

🏔باشگاه کوهنوردی پرواز 🏔

اجرا شده در تاریخ ۹۷/۷/۱۳ روز جمعه.
منطقه :فریدونشهر، سیبک ،سرداب بالا

مسیر :جبهه شرقی روستای سرداب بالا،چشمه تنگ عرب ،تنگه عرب، دهلیز جنوبی، قله شاهان کوه

مدت برنامه:.۱.۵ روز
روز پنجشنبه ساعت ۱۵.۳۵ دقیقه از دروازه تهران حرکت کردیم و در ساعت ۲۰.۱۵دقیقه به محل چشمه رسیدیم.
این چشمه بنام چشمه تنگ عرب می باشد. با توجه به این موضوع که چرا نام فارسی استفاده نکنیم، دوستانی آن را به چشمه ایرانیان نام گذاری کرده اند.
جای مناسبی برای شب مانی است. به دلیل وجود ساختمانی که وجود دارد و مسطح بودن جهت برپایی چادر همینطور دسترسی به آب.
البته ناگفته نماند که مسیرهای دیگری نیز به جهت صعود به قله مشخص شده،
میتوانید با توجه به اطلاع رسانی های گسترده اینترنتی به منابع مراجعه فرمایید.

از قله های همجوار با قله شاهان کوه که بلندترین قله استان اصفهان میباشد میتوان به این چند قله اشاره کرد.
دری، دودکشان، به جر، چال روغن، گورمیشان. ….
این خط الراس که بصورت نعلی میباشد و این قله ها را در خود جای داده پتانسیل خوبی برای بوم زیست (اکو سیستم ) منطقه به حساب می‌آید. و همچنین جهت اجرای برنامه های کوهنوردی از جمله زمستانه مورد توجه است.
راه های دسترسی به منطقه و قله نیز در منابع اینترنتی و جی پی اس ،در دسترس دوستان میباشد و نیازی به اشاره نمیدانم .

اما در مورد بوم زیست منطقه که به علت خشکسالی های اخیر و تخریب محیط زیست توسط انسان آسیب های جدی وارد شده.
امیدوارم این فرهنگ در ایران و در مردمان سر زمین این منطقه شکوفا گردد که زندگی و سلامت انسانها وابسته به سلامت محیط زیست میباشد.

گونه های گیاهی در منطقه شاهان کوه :
جاشیر، ترشک، ریواس، تره کوهی، گل پر،
قارچ، و شوید کوهی و دیگر گونه ها میتوان اسم برد.
در این برنامه بعضی دوستان به جمع آوری گل پر اقدام کردند.

گونه های جانوری :
شغال، خرگوش، گرگ، خرس، بز کوهی، کل،
پرنده ها :کبک دری، عقاب، دم جنبانک،
خزندگانی مانند مارمولک دم سبز و مار نیز وجود دارد.

در ساعت ۴.۳۵ دقیقه بامداد جمعه بر پا زده شد. پس از آماده شدن دوستان و با توصیه های سرپرست برنامه و مشخص شدن مسئولیتهای افراد ساعت ۵.۲۰ دقیقه حرکت به سوی صعود آغاز شد.
به تنگه عرب (ایران) نزدیک میشدیم. جای مناسبی برای گرم کردن و حرکات کششی متوقف شدیم. بعد از انجام حرکات به ادامه مسیر پرداختیم.
یکی از نشانه های درست بودن مسیر بعد از عبور از بوته های تیغ دار و گون ها به دوراهی میرسیم یکی مستقیم و دیگری به چپ تمایل داشت بعد از انتخاب راه چپ به دره یا تنگه وارد میشویم که بعد از ۷۰ متر چاهی در سمت راست جهت شما وجود دارد و نشانه درست بودن مسیر میباشد.

زیبایی دره چشم نوازی میکرد.
در ۲ تا ۳ ساعت پیمایش به سمت خط الراس امتداد دارد.
با توجه به نبودن پاکوب مشخص، مسیر یابی کمی دشوارتر خواهد شد.
در شیب دره همنوردان در جایی ایمن و مناسب اقدام به صرف صبحانه مختصر و استراحتی کوتاه نمودند. در این برنامه از همنوردان شهرستان بروجرد و کرمانشاه نیز ما را همراهی میکردند.
با توجه به تعداد نفرات بهتر بود در هنگام حرکت احتیاط لازم بخصوص در مورد ریزش سنگ صورت میگرفت.
پس از گذر از دره در ساعت ۱۱ به خط الراس رسیدیم.
و به سمت قله رهسپار شدیم.
در ساعت ۱۱.۳۵ دقیقه موفق به صعود قله شاهان کوه شدیم.
مراسم قله و عکس های یادگاری شیرینی این صعود را دو چندان نمود.

در قله و هنگام صعود با همنوردانی که اقدام به صعود نموده بودن ،ارتباطی دوستانه و صمیمی حاکم بود.
دمای هوا هنگام صعود در قله ۱۱°درجه بود، که در دلچسب شدن این تلاش بسیار موثر بود.
پس از اتمام مراسم و عکس در ساعت ۱۳.۰۵ دقیقه از مسیر متفاوت جهت فرود استفاده کردیم.که تنها راه شناخت و پیدا کردن مسیر وجود سنگ چینها بود که نشانه و راهنما بودند. مسیر با رعایت اصول و احتیاط باید طی شود.
در کل جاذبه های زیادی در طی مسیر باعث لذت بردن شما خواهد شد.
پس از خروج از دره به مسیر صعودی که نشانه آن چاه عمیق بود خواهید رسید.
و بعد از آن پاکوب اصلی را خواهید دید.
به سمت چشمه ایرانیان (عرب) حرکت کردیم. در ساعت ۱۶.۴۵ دقیقه به محل کمپ رسیدیم. و همنوردان با استراحتی کوتاه و صرف مختصری ناهار آماده حرکت به اصفهان شدند.

در مسیر برگشت از همنوردان تقدیر و تشکر شد.
ساعت ۲۱.۳۵ دقیقه به محل قرار، دروازه تهران رسیدیم و با اعطای حکم تقدیر و صعود از طرف باشگاه کوهنوردی پرواز برنامه خاطره انگیزی را در ذهن ها رقم زدیم. امیدوارم که توانسته باشیم.
در پایان تقدیر و تشکر از دوستان و همنوردان که در اجرای برنامه همکاری صمیمانه داشتند. با آرزوی تندرستی و سرافرازی مراحل زندگی و صعودهای معنوی.
دوستان همنورد که در برنامه شاهان کوه همراه و همدل بودند به ترتیب :
بانوان گرامی :
شیما عسگری ،افسانه انالویی، فروغ پروین، روشنک شفیعی، ارغوان ارغنده، راضیه جمالی زواره،فائزه سمیع، مریم حق بین،

آقایان :
جلال گلی، ابراهیم شهاب، صالح کابلی، علیرضا دادخواه، حامد جدیدی، شروین شرف دین، علی حجازی، شهرام بهرامی.
استاد محمود عشاقی.
سرقدم :استاد محمود عشاقی.
مسئول فنی:صالح کابلی

میعادگاه:              دروازه تهران ابتدای امام خمینی
وسیله نقلیه:       مینی بوس
تعداد نفرات:          ۱۶ نفر

الوند گلپایگان کوهستانی است واقع در شمال باختری گلپایگان که از شمال باختری به طرف جنوب خاوری کشیده شده طول آن حدود ۱۵ کیلومتر و عرض متوسط آن ۵ کیلومتر است. ارتفاع بلندترین نقطه این کوه ۳۱۱۱ متر میباشد.

شرح گزارش:

ساعت۴ صبح روز جمعه از مبدا دروازه تهران به مقصد گلپایگان حرکت کردیم. حدود ساعت ۷ صبح به دره شهیدان ..( گوشه )رسیدیم.
به نزدیکی مقصد که میرسیدیم, می‌دیدیم که حجم برف در این ناحیه برخلاف تصور ما بسیار کم بود و این مسئله باعث ناراحتی و تاسف همه شد.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ الوندگلپایگان

بعد از تجهیز و آماده شدن نفرات و انجام حرکات ورزشی و کششی, نحوه ی صعود و یادآوری های لازم جهت نظم و امنیت همنوردان توسط سرپرست برنامه گفته شد. سرقدم و ته قدم و مسئول فنی مشخص شد.

هوا صاف و آفتابی بود.
حرکت در ساعت..۷:۳۰ به سمت خط الراس شروع شد.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ الوندگلپایگان

ابتدا هوا کمی سرد بود اما بعد از تقریبا ۳۰ دقیقه راه رفتن همه گرم شدیم و لباسهایمان را کم کردیم. مسیر در آنجایی که برف نشسته بود کمی لغزنده بود, با احتیاط حرکت میکردیم.

در راه همچنین گروه های زیادی را میدیدیم که همه با نظم و ترتیب به سمت قله در حرکت بودند.ساعت ۹صبح در مکانی مناسب صبحانه صرف کردیم

ساعت۱۰:۲۰ به جانپناه رسیدیم, با استراحت چند دقیقه ای و ملاقات افراد بقیه ی گروه ها, آماده ی ادامه ی صعود شدیم.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ الوندگلپایگان

همانطور که روی خط الراس در حال حرکت بودیم دقت و تمرکز خود را بیشتر میکردیم که قدم اشتباهی برنداریم زیرا مسیر لغزنده و ارتفاع بیشتر میشد.
اطرافمان تعداد زیادی کوه های برفی را می‌دیدیم که منظره را بسیار زیبا و دلنشین میکرد.
همنوردان شرکت کننده با تلاش و همت خود در ساعت ۱۲:۳۰ موفق به فتح قله الوند گلپایگان شدند.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ الوندگلپایگان

تعداد زیادی از گروه ها بر روی قله در حال انجام مراسم قله, خواندن سرود ای ایران و گرفتن عکس یادگاری بودند.

ایستادن بر فراز این قله و تماشای دور دستها در کنار همنوردان حس بسیار زیبا و دلنشینی داشت.

همنوردان با حمایت همدیگر و مسئول فنی آماده ی فرود شدند.
ساعت۱۴:۱۰ به جانپناه رسیدیم, نیم ساعت زمان توسط سرپرست برای صرف ناهار تعیین شد.
بعد از صرف ناهار و کمی استراحت ,با دقت به فرود ادامه دادیم و ساعت۱۶:۳۰ به وسیله ی نقلیه رسیدیم.
همگی خوشحال و خرسند به همدیگر بابت صعود موفق خود تبریک گفتیم.
ساعت…۲۰:۴۵ به اصفهان  رسیدیم.
با خداحافظی و دعای خیر برنامه صعود به قله الوند گلپایگان توسط باشگاه کوهنوردی پرواز به خوبی و خوشی به پایان رسید.

افراد شرکت کننده:

۱-محمود عشاقی ۲-مصطفی صابری ۳-امید دادخواه ۴- علیرضا دادخواه ۵-حجت الاه صادق زاده ۶-سجاد عظیمی ۷-صالح کابلی ۸- آدم زاده ۹-جواد مالکی ۱۰-مهدی بافرزاده ۱۱-خانم نصر ۱۲- خانم نسرین یراقی ۱۳-خانم شیرین صادقی ۱۴- خانم سعیده کریمیان ۱۵- خانم شیماعسگری ۱۶-خانم راحیل آنالویی

مسیر gps الوند گلپایگان

وسیله نقلیه:                   اتوبوس
تعداد نفرات:                    ۲۶ نفر

شرح گزارش:

پنجشنبه ۲۸ دیماه ساعت ده شب با یک دستگاه اتوبوس و۲۲ همنورد عازم تهران شدیم . طبق معمول همیشگی دوستان در فضایی مملو از صمیمیت وشور وشوق در کنار یکدیگر شبی را به صبح رساندیم .

کلکچال _ باشگاه کوهنوردی پرواز

ساعت ۵ صبح در سحرگاهانی زمستانی اما نه سرد ویخبندان بلکه در خنکای سحرگاهی وارد پارک جمشیدیه شدیم . در پارک جمشیدیه جهار نفر از همنوردانمان به تیم اضافه شدند.گروههای کوهنوردی بیشماری با گام هایی تندتر از ما سبقت گرفته و درودهایی با هم رد وبدل میکردیم واز یکدیگر انرژی ونشاط میگرفتیم.

در کافه ایی بین راه توقف کرده وکمی نرمش صبحگاهی انجام داده و هم قدم با طلوع زیبای خورشید
از بین برف هایی که شب قبل زمین را لیز کرده بود با احتیاط ادامه مسیر داده تا به اردوگاه پناهگاه در ساعت ۸ رسیدیم .

کلکچال _ باشگاه کوهنوردی پرواز

گروه به صرف صبحانه مشغول شده وعده ایی سرگرم عکاسی شدند.ساعت ۹ چشمان مشتاق همه بسمت قله بود وقبل از آنکه گام ها به قله برسد روح و روان تک تک اعضا بر بلندی قله کلکچال نشسته بود.

هر چه بالاتر میرفتیم برف زیر پا بیشتر احساس میشد وعده ایی کرامپون بسته وبراحتی وایمنی در صفی منظم با گام هایی ملایم خود را نزدیک ونزدیک تربه قله می دیدیم .

در فواصل بین راه توقف هایی کوتاه کرده

کلکچال _ باشگاه کوهنوردی پرواز

تا با شنیدن ضربان قلب خود که برای چه می طپد باز هم احساس شور وشعف کرده وگام ها را بر بلندای چکاد کلکچال که پشت آن دماوند با شکوه خودنمایی میکرد , نهادیم .

قله زیبای دماوند از روی کلکچال _ باشگاه کوهنوردی پرواز

عکسهای یادگاری وسرود ای ایران خوانده شده وساعت ۳۰/۱۲ با همان سرعت اولیه ودرهمان مسیر صبحگاهی بسمت پناهگاه آمده وصرف ناهار وادای نماز انجام شد .

کلکچال _ باشگاه کوهنوردی پرواز

در ساعت ۵ بعداز ظهر به پارک جمشیدیه رسیدیم وسپس سوار بر اتوبوس که در پارکینگ درانتظار ما بود شده وساعت ۲ بامدادهمه شاد وسلامت از اینکه صعودی ایمن را بخوبی بپایان رسانده بودند به اصفهان رسیدیم .

لیست افراد شرکت کننده:

۱٫محمود عشاقی۲٫ خانم شیما عسکری.۳٫خانم مریم حیدری  ۴٫خانم کیانا نصیری ۵٫زاهدی ۶٫یصالح کابلی. ۷٫مهدی شاهی۸٫ وحید مسلم زاده ۹٫ نوید مسلم زاده ۱۰ . صادق زاده.۱۱٫ مهدی نور بخش. ۱۲٫خانم ژیلا گودرزی. ۱۳ علی گنجی. ۱۴خانم سلطانی ۱۵ حمید رضا غلامعلیان. ۱۶ رحیمی. ۱۷ . خاتون ابادی۱۸ . برومند.۱۹ . میرصالحیان. ۲۰ .داوود کاظم زاده۲۱ . امید دادخواه.۲۲ . رضا مردانی۲۳ . احمد شیرانی.۲۴٫خانم زهره زمانی.۲۵ .حسین پورجمشید.۲۶ . مالک ملک پور

مسیر gps کلکچال

میعادگاه:                          دروازه تهران اول امام خمینی
وسیله نقلیه:                   سه دستگاه سواری
تعداد نفرات:                    ۱۱ نفر

غار خاصه تراش یکی از غارهای استان اصفهان است که در ۳۳ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و در نزدیکی شهر حبیب‌آباد از توابع شهرستان بُرخوار قرار دارد.

دهانه مرتفع و کم‌ارتفاع این غار، در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این غار از نوع شبکه‌ای نامنظم است. عوامل تکتونیکی در دوره سوم زمین‌شناسی، از عوامل اصلی در تشکیل این غار آهکی نقش داشته و به مرور زمان در اثر پدیده انحلال، گذرگاه‌ها و تالارهای متعدد که در نوع خود منحصر به فرد می‌باشند، شکل گرفته‌اند. نفوذ آب در این غار، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوان و زیبایی را به وجود آورده است. اگرچه قندیل‌های این ‌غار به بزرگی قندیل‌های غارهای مشهور ایران نیست اما جذابیت خاص خودشان را دارند. وجود لکه‌های زرد رنگ در نقاطی از سقف و قندیل‌های غار به دلیل وجود گوگرد می‌باشد.

پیمایش این غار برای افراد درشت اندام و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، مناسب نمی‌باشد زیرا در برخی قسمت‌ها باید بر روی کف غار به صورت سینه‌خیز حرکت نمود. ریزش سقف یکی از مخاطرات پیمایش این غار محسوب می‌شود. نوع سنگ‌ها و قرار گرفتن خاک در میان لایه‌های سنگ سبب شده تا با نفوذ آب باران، این سنگ‌ها قابلیت ریزش پیدا کنند.

در روبروی دهانه این غار که با نام‌های دیگری همچون غار حبیب‌آباد و غار آب بید نیز خوانده می‌شود، کوهی وجود دارد که در آن چاهی ۴۰ متری وجود دارد و نشان می‌دهد که این دو کوه در اثر رانش زمین از یکدیگر جدا شده‌اند.

دسترسی به این غار از طریق جاده اصفهان به اردستان، روستای باقرآباد، روستای خاصه تراش، روستای زفره امکان‌پذیر می‌باشد.

شرح گزارش:

صبح روز جمعه ساعت ۶ صبح از محل قرار توسط سه دستگاه سواری بطرف روستای خاصه تراش حرکت کردیم ساعت ۷ صبح به چشمه نزدیکی غار رسیدم صبحانه را همانجا صرف نمودیم وسپس بطرف دهانه غار حرکت کردیم وساعت ۸/۳۰بعد از صحبت های سرپرست پیمایش  غار را  را آغاز کردیم به دهلیزی نسبتا طولانی رسیدیم که خاکی و سقف خیلی کوتاهی داشت. افراد به آرامی حرکت می­کردند چون مسیر پر از گرد و غبار بود و تنفس برای نفرات آخر کمی مشکل می­شد.

و افراد چاق و دارای مشکلات تنفسی بهتر است وارد این غار نشوند بعد از عبور از این مسیر دهلیزی به تالار بزرگی رسیدیم

باشگاه کوهنوردی پرواز _ غار خاصه تراش

که پر بود از چکیده و چکنده های زیبا که حیرت آدمی را از این همه شگفتی دو چندان می کرد. سقف و دیواره های تالار پر بود از ساختهای گل کلمی و تیغه ای سفید و کرم رنگ، اندکی در تالار ماندیم و به سمت راست تالار به راه افتادیم

از یک دهلیز باریک هم دیدن کردیم که رسوب کربنات کلسیم همانند این بود که دیواره ها را گچ کشیده باشند.

وبعد مسیر را تا  آخر سینه خیز  رو برگشتیم و به سمت چپ رفتیم که مسیر گربه رو نسبتا طولانی بود انتهای این مسیر به تالار چهل ستون می رسید حاصل برخورد چکندها و چکیده ها در طول سالیان دراز باعث بوجود آمدن ستونهای زیبایی می شود

باشگاه کوهنوردی پرواز _ غار خاصه تراش

که در این محل به وفور وجود دارند.

پس از بازدید از این تالار زیبا راه را به سمت خروجی در پیش گرفتیم. در ساعت ۱۲/۳۰ از غار خارج شده و در دهنه غار عکس یادگاری گرفتیم

وسپس ناهار را پای چشمه خوردیم وپس از استراحت بطرف اصفهان برگشتیم

باشگاه کوهنوردی پرواز _ غار خاصه تراش

افراد شرکت کننده ۱-مجید حکیمیان۲- مجتبی حکیمیان ۳- محمود عشاقی ۴- حمید غلامعلیان ۵-داوود کاظم زاده۶-غلامحسین خیر ۷-امیر ۸-دادی ۹- عباس شیروانی ۱۰ -خانم شیما کوشا ۱۱-خانم ماریا امشاسپند

مسیرgps غار خاصه تراش

تعداد نفرات:                   ۱۲ نفر

قله مارشنان به ارتفاع ۳۳۰۰ متر

شرح گزارش :

جمعه ساعت ۶ صبح فلکه احمد آباد با یک دستگاه مینی بوس وتعداد ۱۲ نفر همه در یک هوای خوب و عالی مصمم برای صعود قله مارشنان آماده بودند .
با تاخیر یکی از همنوردان ساعت ۷ صبح فلکه احمد آباد را ترک وبسمت کوهپایه – زفره وروستای نیسیان حرکت کردیم.
صبحانه را در مینی بوس صرف کرده وبا رویی گشاده ساعتی را در کنار دیگر همنوردان بخوبی آغاز کردیم .
ساعت ۳۰-۸ از مینی بوس پبدا شده بعد از حرکات کششی، ساعت ۴۵-۸ در امتداد دره حرکت کردیم.

باشگاه کوهنوردی پرواز-مارشنان

از میان باغات گردو وبادام که دیگر اثری از میوه نداشتند وبدون پوشش برگ در خواب زمستانی فرو رفته بودند گذر کرده در نزدیکی چشمه ایی کوچک که سایه درخت کهن گردو جلوایی مضاعف به آن بخشیده بود

توقف کرده وچند عکس یادگاری گرفتیم

کم کم به پاکوب پوشیده از برف رسیده وگام ها را روی برفی که همچو پر قو بود با لذتاادامه مسیر دادیم

باشگاه کوهنوردی پرواز-مارشنان

علیرغم انکه فکر میکردیم مسیر آسان بنظر میرسد اما باید از شیب های تند وماسه ایی وریزشی گذر میکردیم که البته برای کوهنوردان مبتدی کمی سخت وخسته کننده بود وحرکت را کند میکرد.
در کنار چشمه بعدی حدود ساعت ۱۱ میان وعده خوردیم وپس از کمی استراحت از شیب تندی بسمت جاده آسفالت رسیده

ودر کنار علامت هایی که بشکل آینه بودند ودیدن آسمانی زیبا وابرهای مخملی که دیر زمانی است اثری از آن در شهر دیده نمیشود با ذوق وشادی چند عکس یادگاری گرفته وبا گام هایی تند تر از جاده آسفالته بسمت دکل های صدا وسیما که منطقه ایی نظامی است رسیدیم .

باشگاه کوهنوردی پرواز-مارشنان

در آنجا ناهار را صرف کرده وپس از گرفتن عکس گروهی ودست جمعی گروهی با پرچم باشگاه پرواز عزم بازگشت گرفتیم.

نظر باینکه نمیخواستیم به تاریکی غروب برخورد داشته باشیم بدون توقف راه بازگشت را پیش گرفته وپس از پیمایش ۲۶ کیلومتر ساعت ۱۸ در کنار مینی بوس بوده و با شادی ولذت از اینکه روزی دیگر را با صعودی موفق گذرانده بودیم راهی اصفهان شدیم .

افراد شرکت کننده : ۱-علیرضا دادخواه۲-حسن حیدری ۳-امیر نصری ۴-محمود پیرامون ۵-امیر گشادرو ۶-امیر قربانی۷-محسن طاهری ۸-محمود عشاقی -۹- اقای سلطانی  ۱۰- خانم بذر افشان ۱۱-خانم ارغنده ۱۲- خانم زهره سلطانی