گزارش برنامه غار سراب

وسیله نقلیه:             مینی بوس
تعداد نفرات:               ۱۶ نفر

طول و عرض جغرافیا یی : N32 18.244 E50 24.460

روز جمعه مورخ ۹۶/۷/۲۱  ساعت ۶ صبح توسط یک دستگاه مینی بوس عازم سفر ۱روزه به مقصد غار سراب شدیم
.  ساعت ۸:۱۰ دقیقه در پارک شهرکرد صبحانه خوردیم ساعت ۹صبح به حرکت ادامه دادیم و در ساعت ۱۰:۱۰ به مقصد رسیدیم پس از اینکه دوستان معارفه و آماده شدند راهی مسیر شدیم

باشگاه کوهنوردی پرواز _ غار سراب

تا به ورودی غار برسیم.غار سراب در ۲۱ کیلومتری شمال غرب شهر فارسان و ۶کیلومتری بابا حیدر در دره­ای و درمجاورت روستای امید آباد قرار دارد. از جاده آسفالت تا خود غار حدود ۳۰ دقیقه راهاست که ۲۰ دقیقه آن جاده خاکی و بقیه را در حال حاضر جز پیاده روی امک

ان رفتن باهیچ وسیله دیگری وجود ندارد. برای وارد شدن به غار باید از باریکراهی به موازات
دره­ایی که آبی در بستر آن جاریست به طرف سرچشمه­ایی که از آن این آب سرد خارج می­شوددر حقیقت دهانه دیگر غار سراب است(نام غار برگرفته از همین سرچشمه است).پس ازرسیدن به سرچشمه، باریکراهی در طرف چپ چشمه دیده میشود که ما را به دهانه دیگر غارهدایت میکند

دهانه غار در میان سخره­هایی زمخت و بوته­های گون وحشی قرار دارد. برای ورود به غار لوازم فنی و روشنایی نیاز است. و تقریبا یک غار فنی است    ورودی این غار بسیار زیبا و شگفت انگیز است.در ساعت ۱۰:۳۰ به ورودی دهانه غار رسیدیم .محیط غار خنک می باشد و در این فصل چندان نیاز به لباس گرم و چند لایه نیست. در بعضی نقاط ریزش قطرات آب از سقف وجود دارد. وجود خفاش به صورت کامل، مشهود می باشد و آثار فضولات آنها در غار  بسیار دیده می شود. پس از یکی دو قدم که خمیده میرویم غار به یک دالان تالارمانندی منتهی می­شود در اینجا ارتفاع کف غار تا سقف گاه تا ۱۵ متر میرسد. کف غارببه  دلیل کنده­ کاری و حفاری­های متعدد حالت طبیعی خود را از داده است. این دالان زیباترین قسمت غار است که به قندیلهای زیبایی آراسته شده است. پس از دالان، غار به دوراهرو اصلی تقسیم می­گردد که هر کدام از این راهروها خود به شاخه­ ها و حفره­ های دیگری منتهی می­گردد. ازیکی از دهانه­ های غار، آب سرد خروشانی بیرون می­آید که در بستر غار به صورت چشمه آب سردی جاری است. این آب وارد همان دهانه­امیشودپس از ورود به غار مسیر به دو قسمت تقسیم میشود . باید توجه داشت که مسیر سمت راست مسیر اصلی میباشد ومسیر سمت چپ بسیار خطرناک بوده واحتمال سقوط در مسیر آب ومرگ در آن بسیار زیاد است.ورودی طبقه دوم بعد از عبور از دهانه ورودی و دالان ، دهلیزی است که بالای یک دیواره ۳ متری است و ورودی یک تالار کوچک و موقت است.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ غار سراب

با حمایت طناب و با کمی دقت فرود آمدیم،فضای غار کاملا مرطوت و سرد است و بخار از دهان خارج می شود .

آبی در جریان نیست اما حوضچه های آب کوچک و کم عمق به وفور دیده می شود

که البته پوشیده از فضولات خفاش هاست.در انتهای غار با عبور از حوضچه ای که تا بالای ران پا عمق داشت وارد قسمت پایانی غار شدیم که دالانی بود با شیبی رو به پایین و کف آب پوشیده از شن های نرم که پا تا بالای مچ به راحتی در آن فرو می رفت

در ساعت۱۴:۴۰  از غار خارج شده در باغ یکی از دوستان ناهار را صرف کردیم

باشگاه کوهنوردی پرواز _ غار سراب

بعد از صرف ناهار و گرفتن عکس یادگاری ۱۷:۳۰ مکان را به مقصد اصفهان ترک گفتیم. و در ساعت ۲۰:۳۰  دقیقه به اصفهان رسیدیم

افراد شرکت کننده : ۱- محمود عشاقی ۲-حسین پورجمشید ۳-عباس شیروانی۴- فرزاد عشاقی ۵-بابک شیرانی ۶- مجید حکیمیان ۷- حسین حیدری ۸- مجتبی حکیمیان ۹- حمید  غلامعلییان  ۱۰- علی فاتخی ۱۱- پویان ضیا ۱۲- امید عربی قمی ۱۳- محمد رضا اخلاقی ۱۴- امیر امینی   ۱۵- خانم منیژه استکی ۱۶- خانم محدثه موسوی

مسیرgps غار سراب

Powered by Wikiloc

2 دیدگاه درباره ی “گزارش برنامه غار سراب

1. سلام
    اولین بار در سال ۱۳۸۸ با خانواده به این غار رفتیم. دخترم سه سالش بود و با اینکه مسیرش یکم ناهمواره ولی پا به پای ما اومد توی غار تا تالار اصلیش. خیلی قشنگ و دیدینیه. حتما برید و از هوا و طبیعت خوب اونجا هم استفاده کنید.