گزارش صعود به قله کلار بروجن

میعادگاه:                     دروازه شیراز ابتدای خیابان هزارجریب

وسیله نقلیه:               مینی بوس

نام مسئولین:

سرپرست: خانم راحیل انالویی  سر قدم: آقای محمود عشاقی  ته قدم: خانم نسرین یراقی  مسئول فنی: خانم راحیل انالویی  عکاس: آقای علیرضا دادخواه   گزارش نويس: خانم راحیل آنالویی

سیمای جغرافیايی منطقه:

کلار از جمله ارتفاعات زاگرس بوده که بصورت شرقی و غربی امتداد دارد و سمت شرق آن از گردنه تنگ وستگان شروع و بطرف غرب امتداد یافته است و نهایتاَ در جنوب شهر ناغان در گردنه ای به نام همین شهر ختم میگردد.

ارتفاعات و نقاط مهم منطقه: کلار از شمال به تالاب های گندمان ، چغاخور ، علی اباد و سولگان منتهی است. درضلع جنوبی کلار نیز جنگل های ارس را میتوان مشاهده کرد. وجود دریاچه قزل گل با مساحت ا۱۴۲ هکتار در ارتفاعات بالای ۲۲۰۰ متر این کوه و تالابهای چال تر و چال خشک مشرف در آنجا و جاری بودن قریب چهل چشمه نعمت بزرگ این کوه است . همچنین وجود دریاچه ای در زیر قله در ارتفاع ۳۵۰۰ چشم هر بیننده ای را خیره میکند.

راه های دسترسی به منطقه:  مسیر دسترسی به قله کلار شهر بروجن( دارای ارتفاع ۲۲۳۴ متر) و شهر گندمان (دارای ارتفاع ۲۲۴۶ متر) و روستای نصیرآباد ، روستای کتک و سپس تنگه باغ گردو تا چشمه چیرو و در نهایت دریاچه و صعود به قله میباشد .

نوع پوشش گیاهی و جانوری منطقه:

حدود ۷۰۰ گونه گیاهی در کلار شناسائی شده که حدود ۵۰ گونه آن در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله می توان به گیاهانی همچون شاه تره – چز – مخلصه یا کافور کوهی – پرسیاوشان – افسنطی – -بومادران- تره کوهی –گیاهی نادر و کمیاب به نام زهر آبی و … یاد کرد.

ارتفاعات مشرف به شیب های شمالی کلار زیستگاه منحصر بفرد سروکوهی است ، کلار مامن و زیستگاه قریب ۳۵ گونه پستاندار بوده که از جمله شاخص آنها باید از پلنگ ، کل و بز ، قوچ و میش ، گرگ ، کفتار ، روباه ، گربه وحشی و… یاد نمود و علاوه بر آن قریب ۷۵ گونه پرنده خشک زی وابسته به خانواده های مختلف در کلار زیست می نمایند که در این خصوص می توان به کبک دری ، کبک ، تیهو ، عقاب طلائی ، عقاب دشتی ، دلیجه کوچک و غیرو اشاره کرد.

تجهیزات مورد نیاز: تجهیزات معمول کوهنوردی مانند کفش مناسب، کوله پشتی ، بادگیر ، باتوم و …

تعداد افراد شرکت کننده: ۱۳ نفر

کل مدت زمان صعود: ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه

کل مدت زمان فرود: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

شرح برنامه:

صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در هوایی مناسب ساعت ′۲۰: ۵ از میعادگاهمان در خیابان هزارجریب با مینی بوس به سمت منطقه بروجن حرکت کردیم، ساعت ۷و ۴۵ دقیقه پس از انجام نرمش مختصری پیمایش را به سمت قله زیبای کلار اغاز کردیم. در ابتدای مسیر تعدادی از همنوردان قدیم را دیدیم که جداگانه به قصد صعود به قله در مسیر بودند.

مسیر از همان ابتدا دارای شیب بوده و با توجه به بارش های سنگین باران طی چند روز گذشته خاک نرم منطقه بصورت گل در امده که از ابتدا تا انتهای مسیر و حتی در بازگشت تا حدی سرعت پیمون را پایین اورد تا از سر خوردن در گل جلوگیری شود.

ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه در کنار باغ گردو برای صبحانه توقف بیست دقیقه ای داشتیم و پس از ان مجددا حرکت نمودیم. ساعت حدود ۹ و ۴۵ دقیقه به چشمه رسیدیم و استراحت ده دقیقه ای داشته و تجدید قوا نمودیم. سرعت باد رفته رفته افزایش می یافت و نیاز به اضافه کردن پوشش بود.

مناظر زیبای پیش رو و پشت سر گاه توقف کوتاهی می طلبید تا از زیبایی ها بهره مند شویم اما ورزش شدید باد مانع از توقف  زیاد می شد. کم کم هوا بیش از پیش سر ناسازگاری گذاشت و بارش برف پیش بینی نشده ای اغاز شد و هوای منطقه را بسیار سرد نمود. اما گرمای دلهای همنوردان و همراهی همه با یکدیگر باز هم بسوی قله ما را پیش می راند.

در نزدیکی دریاچه گروه دوستانی که پیش تر از ما در مسیر قله بودند را در حال بازگشت دیدیم. انها هم به ما توصیه نمودند که بازگردیم و وزش باد شدید و بارش برف و سرما را در زیر قله مانع صعود اعلام کردند.

با مشورت با جناب عشاقی سرپرست باشگاه و بررسی شرایط همنوردان تصمیم بر این شد که تا دریاچه را صعود نموده و مجددا در انجا برای ادامه مسیر تصمیم گیری شود.

ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه به دریاچه زیر قله رسیدیم. با رسیدن به دریاچه از سرعت وزش باد تا حدی کاسته شد. بعد از استراحت کوتاهی که برای زدودن گلهای زیادی که ورزن کفشاهیمان را چند برابر کرده بود، تصمیم به ادامه مسیر گرفته شد. در نهایت ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بر فراز قله ایستادیم.

باد دوباره شدت گرفته بود و مجال استراحت و تماشا نبود. به سرعت عکس یادگاری گرفتیم و راه بازگشت را در پیش گرفتیم.

در محل چشمه حدود چهل دقیقه جهت ناهار توقف کردیم و در نهایت ساعت ۵ بعدظهر فرود پایان یافت و در محل مینی بوس جمع شدیم و راه بازگشت به سمت اصفهان را در پیش گرفتیم.