گزارش صعود به قله کرکس(اوره به کشه)

مشخصات کلی برنامه:

موضوع:                       گزارش برنامه صعود به قله کرکس (اوره به کشه)

نوع و سطح برنامه:      نیمه سنگین

تاريخ اجرای برنامه:       ۱۳۹۷/۴/۱

میعادگاه:                     دروازه تهران ابتدای خیابان امام خمینی

وسیله نقلیه:               مینی بوس

نام مسئولین:

سرپرستآقای کامیار فروجانی زاده  سر قدم: آقای محمود عشاقی  ته قدم:  آقای فرزاد عشاقی مسئول فنی: اقای صالح کابلی  گزارش نويس: خانم شیما عسگری

سیمای جغرافیايی منطقه:

کرکس به ارتفاع ۳۸۹۵ متر، بخشی از رشته کوه های مرکزی ایران است و مهم ترین کوه شهرستان نطنز (اصفهان) به شمار می رود.

وجه تسمیه نام این کوه بخاطر وجود کرکس هایی کوچک و سیاه رنگ است، همچون باز شکاری که بر فراز دامنه آن در پروازند.

رشته کوه کرکس از کوه های مرکزی ایران به شمار می رود و پهنه ای به وسعت ۳۴۰۰ کیلومتر مربع را زیر پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد یافته است. این کوه در استان اصفهان، در شمال غربی شهرستان کاشان، در جنوب شرقی اش شهرستان نطنز، در شرق شهرستان برخوار و میمه و غرب شهرستان اردستان واقع شده است.

ارتفاعات و نقاط مهم منطقهمختصات جغرافیایی کوه کرکس عبارتست از:

N : 3 , 27 ‘ , ۲۱ و  E : 51 ,47 ‘ , ۵۹

رشته کوه کرکس از سنگ های آذرین متوسط از لحاظ اسیدی یا بازی آذر آواری تشکیل شده است. از نظر زلزله خیزی مناطق جنوبی آن پر زیان و مناطق شمالی آن نیمه زیان به حساب می آیند. کوه کرکس حاصل گدازه هایی است که از راه شکاف های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته اند. سطح زیر پوشش کوهستان کرکس در استان اصفهان بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار است که ۹۸ هزار هکتار آن به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب و اعلام شده است.

قله های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند تقریبا در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه های متعددی است که در دامنه های این کوهستان جریان دارند. میزان بارندگی سالانه آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر است که این کوهستان را در شمار مناطق خشک تا نیمه خشک قرار داده است. از کوهستان کرکس رودهایی (هر چند که اغلب خشک هستند) سرچشمه می گیرند. سرچشمه رودهای منطقه بیشتر تا اوایل تیر ماه خشک می شوند.

صعود قله کرکس در چهار فصل امکانپذیر است فقط در فصل زمستان، سرمای بسیار شدیدی در این منطقه وجود دارد و صعود به این قله نیازمند به تجهیزات زمستانی است.

مسیرهای صعود کرکس

مسیر جنوبی: روستای کشه، متوسط زمان صعود بین ۵ تا ۷ ساعت (متداول ترین مسیر صعود)
مسیر شرقی: روستای طامه، متوسط زمان صعود بین ۷ تا ۸ ساعت
مسیر شمال شرقی: روستای اوره، متوسط زمان صعود ۷تا ۸ ساعت
مسیر شمال غربی: روستای بیدهند، متوسط زمان صعود ۶ ساعت
خط الراس: مسیر چشمه لاعشه از طریق چشمه اصفهانی ها
خط الراس: مسیر گله از مسیر طامه

تجهیزات مورد نیاز: تجهیزات معمول کوهنوردی مانند کفش مناسب، کوله پشتی ، بادگیر ، باتوم و …

تعداد افراد شرکت کننده: ۱۱ نفر

شرح برنامه:

روز جمعه ۱/۴/۹۷ ساعت ۴:۴۵ اصفهان را به مقصد نطنز روستای اوره به وسیله مینی بوس ترک کردیم. سپس ساعت ۶:۵۰ به امامزاده گورآباد مبدا حرکت به سمت قله رسیدیم پس از طی مسیر نیم ساعته بستر رودخانه خشک شده به ایستگاه محیط بانی رسیدیم.

بعد از انجام دادن چند حرکت کششی و معرفی دوستان ساعت ۷:۳۰ مسیرصعود را پیش گرفتیم.

با ادامه دادن مسیر در بستر خشکیده رودخانه به دو راهی رسیدیم که باید از سمت چپ رودخانه حرکت میکردیم.. وارد دره بسیار زیبا و پر آبی شدیم این مسیر یکی از زیباترین مسیر های صعود به قله کرکس است.

پس از کوهپیمایی عالی در دره سرسبز ساعت ۸:۳۰ کنار رودخانه صبحانه را صرف کردیم سپس ساعت ۹ ادامه ی مسیر صعود را پیش گرفتیم.

شیب مسیر کم کم زیاد میشد و در بعضی مواقع دست به سنگ میشدیم. در طول مسیر خطر ریزش سنگ زیاد بود که باید بسیار مراقب بود.

ساعت ۱۲ به دو راهی دیگری رسیدیم که به یال های ممتدی که به قله منتهی می شدند همین جا مسیر آب منحرف میشد و در بقیه مسیر ما دیگر به آب دسترسی نداشتیم روی یال که سوار شدیم رفته رفته شیب سنگین و سنگین تر میشد .

پس از گذراندن یال که به سمت چپ مسیر و سمت جنوب غرب میرفت در ساعت ۱۵:۳۰ همگی بر روی قله کرکس قرار گرفتیم. پس ازگرفتن چند عکس یادگاری و صرف ناهار ساعت ۱۶:۳۰ از مسیر کشه راه برگشت را پیش گرفتیم.

پس از طی مسیر شن اسکی یک ساعت نیمه ساعت ۱۸ به پناهگاه رسیدیم. سپس بعد از کمی استراحت و برداشتن آب از چشمه پناهگاه ساعت ۱۸:۳۰ به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۲۰ به مینی بوس رسیدیم و به سمت اصفهان حرکت کردیم. بالاخره ساعت ۲۲ شب به اصفهان رسیدیم.