گزارش صعود به قله بل اقلید (طرح سیمرغ)

شخصات کلی برنامه:

موضوع:                       گزارش برنامه صعود به قله بل (طرح سیمرغ)

نوع و سطح برنامه:      نیمه سنگین

تاريخ اجرای برنامه:       ۱۳۹۷٫۵٫۱۱,۱۲

میعادگاه:                     دروازه شیراز ابتدای خیابان هزار جریب

وسیله نقلیه:               مینی بوس

نام مسئولین:

سرپرست: خانم نسرین یراقی  سر قدم: آقای محمود عشاقی  ته قدم:  آقای علیرضا مسئول فنی: اقای صالح کابلی  گزارش نويس: خانم شیما عسگری

سیمای جغرافیايی منطقه:

ارتفاعات و نقاط مهم منطقه:

کوهستان بل در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس در استان فارس درجنوب شهرستان اقلید باچشم اندازی بسیارزیباخودنمایی می کند.بلندترین ارتفاع این کوهستان قله بل باارتفاع ۳۹۵۰ متر در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر اقلید و بلندترین قله در استان فارس می باشد. قله صخره ای و سنگلاخی بل توسط گردنه مرتفعی از سمت جنوب به کوه سفید و از سمت شمال شرقی به کوهستان مرتفع ۳۵۰۰ متری گورک متصل و از سایر جهات کاملاً آزاد می باشد . بُل در زبان پهلوی به معنای بلند است. این منطقه دارای آب وهوای معتدل کوهستانی است

پوشش گیاهی و جانوری:

کوهستان بل دارای پوشش گیاهی متنوع بوده و گیاهانی ازقبیل  ارژن، گون، آویشن، جاشیر، کما، درمنه، کتیرا، پیازکوهی درآنجا می روید .

مسیرهای صعود بل:

۱-  دره لای شکفت ( غربی )  ۲-  دره زمستانه (شمال غربی ) ۳-  دره ریواس ( شما لی ) ۴-  چشمه لگنی       ( شمال شرقی ) ۵-  باغ ضرغامی ( شرقی ) ۶-  دره سبز ( جنوبی ) ۷-  دره قبله ( جنوب غربی )

دره لای شکفت : مسیر مناسب جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که  از ابتدای” سرد آب” شروع شده و به جانپناه منتهی می شود.

دره زمستانه : صعب العبور می باشد و نیاز به امکانات بیشتری جهت صعود دارد ؛ معمولاً تابستان از این مسیر صعود می کنند و دارای گیاهان متعدد و متنوع می باشد .

دره ریواس : مسیر بسیار زیبا که به علت فراوانی گیاه ریواس به این نام معروف شده است .

چشمه لنگی : از ابتدای گردنه عصاری و چشمه لنگی شروع و به قله منتهی می شود .

باغ ضرغامی : مسیر طولانی که از باغ و چشمه ضرغامی شروع و در انتها به قله ختم می شود .

دره سبز: مسیری نسبتاً طولانی که از دشت نخود زار شروع و به پناهگاه منتهی می شود.

دره قبله : مسیری نسبتاً مناسب جهت صعود  زمستانی می باشد که از ابتدای سرداب شروع می شود و به پناهگاه می رسد .

تجهیزات مورد نیاز: تجهیزات معمول کوهنوردی مانند کفش مناسب، کوله پشتی ، بادگیر ، باتوم و غذا و تجهیزات شب مانی…

تعداد افراد شرکت کننده: ۱۵ نفر

شرح برنامه:

روز پنجشنبه ۱۱/۵/۹۷ ساعت ۱۵:۳۰ اصفهان را به مقصد شهرستان اقلید ترک کردیم. مسیر ما به سمت شهرضا و سپس آباده و سه راهی سورمق و در آخر شهرستان اقلید بود. پس از ورود به شهر اقلید ساعت ۱۹ از چشمه زیبایی بازدید کردیم و شام را در آن محل صرف کردیم.

سپس ساعت ۲۱:۴۵ وارد کمربندی آن شهرستان شدیم.این کمربندی از سمت جنوب این شهر می گذرد.این جاده به سمت حسین آباد می رود.

بعد از ۴ کیلومتر کارخانه قندی دیده می شود که روبروی آن جاده فرعی است با تابلویی که مسیر قله بل را نشان می دهد. این جاده خاکی است.گذر از این جاده برای سواری کمی مشکل است ولی می توان گذر کرد. در اکثر مسیر بوسیله تابلویی مسیر حرکت به سمت کوه نشان داده شده است.در مسیر از روی یک پل رودخانه ای رد می شویم و از کنار تعدادی تاسیسات معدن رد شدیم تا به پایان جاده رسیدیم.مسیر این جاده خاکی ۱۰ کیلومتر است و در پایان آن یک تابلو قرار دارد که بر اثر زنگ زدگی نوشته های آن قابل خواندن نیستند.

ساعت ۲۲:۳۰ کمپ خود را برپا کردیم و سریعا استراحت کردیم تا فردا صعود خوبی داشته باشیم.مکان کاملا مناسب و بدون شیب در این مکان برای کمپ زنی وجود دارد که به راحتی می توان کمپ حتی برای ۱۰ چادر برپا کرد.

صبح ساعت ۴ از خواب بیدار شدیم و پس از جمع آوری کمپ ، چادرها و مابقی وسایل را در ماشین ها قرار داده و با کوله سبک و وسایل مورد نیاز در ساعت ۴:۴۵ بعد از انجام چند حرکت کششی و مشخص شدن سر قدم (آقای عشاقی) ته قدم (آقای علیرضا) و مسئول فنی(آقای کابلی) توسط سرپرست برنامه خانم یراقی صعود خود را آغاز کردیم.

ابتدای مسیر و نقطه شروع در ارتفاع ۲۷۵۰ متر قرار داشت.در ابتدای مسیر حرکت خود را از سمت راست دره آغاز کردیم تا به بالای دره رسیدیم . مسیر اکثرا دارای پاکوب و مشخص است.

پس از کمی پیمایش دیگر دره به دو قسمت تقسیم می شود که ما از سمت راست آن مسیر را ادامه دادیم.پس از آن شیب کمی تندتر می شود تا اینکه ساعت ۷:۴۵ به جان پناه این کوه رسیدیم.

ساختمان جان پناه برای شبمانی خوب بود.

ارتفاع جان پناه ۳۵۰۰ متر است.باید در نظر داشت که در این فصل فقط جان پناه دارای چشمه با مقدار آبی کم بود.

پس از حدود ۴۵ دقیقه استراحت و صرف صبحانه حرکت خود را به سمت قله آغاز کردیم. از این به بعد شیبها تندتر و در قسمتهای بالاتر کمی سنگلاخی تر شد.ما از جان پناه به سمت چپ حرکت کرده و روی پاکوب آن قسمت قرار گرفتیم.

دو قله فرعی را رد کردیم که قله دوم سنگ چین داشت. پس از آن کمی فرود آمده و مجدد به سمت بالا و قله بل راهی شدیم.در قسمتهای نزدیک به قله کمی سنگلاخی است ودست به سنگ نه چندان جدی داشتیم.ساعت ۱۰:۱۵ بر فراز قله کوه بل بودیم در کنار سنگ چین های بزرگ آن.حدود ۴۵ دقیقه زمان به استراحت و عکس انداختن و انجام مراسم قله بر روی این قله گذشت.

پس از آن به سمت جان پناه بازگشتیم.

در مسیر بازگشت از قسمت شن اسکی حرکت خود را ادامه دادیم ساعت ۱۲:۱۵ به جانپناه رسیدیم و پس از صرف ناهار و استراحت ساعت ۱۳:۳۰ از جان پناه به سمت پایین حرکت کرده

و در حدود ساعت ۱۵:۳۰ به ماشینها و محل شبمانی شب قبل خود رسیدیم

و پس از سرد کردن و قرار دادن وسایل در ماشین ساعت ۱۶ به سمت اصفهان حرکت کرده و حدود ساعت ۲۱ به اصفهان رسیدیم