گزارش برنامه شاهان کوه

📜گزارش صعود به قله شاهان کوه 📜

🏔باشگاه کوهنوردی پرواز 🏔

اجرا شده در تاریخ ۹۷/۷/۱۳ روز جمعه.
منطقه :فریدونشهر، سیبک ،سرداب بالا

مسیر :جبهه شرقی روستای سرداب بالا،چشمه تنگ عرب ،تنگه عرب، دهلیز جنوبی، قله شاهان کوه

مدت برنامه:.۱.۵ روز
روز پنجشنبه ساعت ۱۵.۳۵ دقیقه از دروازه تهران حرکت کردیم و در ساعت ۲۰.۱۵دقیقه به محل چشمه رسیدیم.
این چشمه بنام چشمه تنگ عرب می باشد. با توجه به این موضوع که چرا نام فارسی استفاده نکنیم، دوستانی آن را به چشمه ایرانیان نام گذاری کرده اند.
جای مناسبی برای شب مانی است. به دلیل وجود ساختمانی که وجود دارد و مسطح بودن جهت برپایی چادر همینطور دسترسی به آب.
البته ناگفته نماند که مسیرهای دیگری نیز به جهت صعود به قله مشخص شده،
میتوانید با توجه به اطلاع رسانی های گسترده اینترنتی به منابع مراجعه فرمایید.

از قله های همجوار با قله شاهان کوه که بلندترین قله استان اصفهان میباشد میتوان به این چند قله اشاره کرد.
دری، دودکشان، به جر، چال روغن، گورمیشان. ….
این خط الراس که بصورت نعلی میباشد و این قله ها را در خود جای داده پتانسیل خوبی برای بوم زیست (اکو سیستم ) منطقه به حساب می‌آید. و همچنین جهت اجرای برنامه های کوهنوردی از جمله زمستانه مورد توجه است.
راه های دسترسی به منطقه و قله نیز در منابع اینترنتی و جی پی اس ،در دسترس دوستان میباشد و نیازی به اشاره نمیدانم .

اما در مورد بوم زیست منطقه که به علت خشکسالی های اخیر و تخریب محیط زیست توسط انسان آسیب های جدی وارد شده.
امیدوارم این فرهنگ در ایران و در مردمان سر زمین این منطقه شکوفا گردد که زندگی و سلامت انسانها وابسته به سلامت محیط زیست میباشد.

گونه های گیاهی در منطقه شاهان کوه :
جاشیر، ترشک، ریواس، تره کوهی، گل پر،
قارچ، و شوید کوهی و دیگر گونه ها میتوان اسم برد.
در این برنامه بعضی دوستان به جمع آوری گل پر اقدام کردند.

گونه های جانوری :
شغال، خرگوش، گرگ، خرس، بز کوهی، کل،
پرنده ها :کبک دری، عقاب، دم جنبانک،
خزندگانی مانند مارمولک دم سبز و مار نیز وجود دارد.

در ساعت ۴.۳۵ دقیقه بامداد جمعه بر پا زده شد. پس از آماده شدن دوستان و با توصیه های سرپرست برنامه و مشخص شدن مسئولیتهای افراد ساعت ۵.۲۰ دقیقه حرکت به سوی صعود آغاز شد.
به تنگه عرب (ایران) نزدیک میشدیم. جای مناسبی برای گرم کردن و حرکات کششی متوقف شدیم. بعد از انجام حرکات به ادامه مسیر پرداختیم.
یکی از نشانه های درست بودن مسیر بعد از عبور از بوته های تیغ دار و گون ها به دوراهی میرسیم یکی مستقیم و دیگری به چپ تمایل داشت بعد از انتخاب راه چپ به دره یا تنگه وارد میشویم که بعد از ۷۰ متر چاهی در سمت راست جهت شما وجود دارد و نشانه درست بودن مسیر میباشد.

زیبایی دره چشم نوازی میکرد.
در ۲ تا ۳ ساعت پیمایش به سمت خط الراس امتداد دارد.
با توجه به نبودن پاکوب مشخص، مسیر یابی کمی دشوارتر خواهد شد.
در شیب دره همنوردان در جایی ایمن و مناسب اقدام به صرف صبحانه مختصر و استراحتی کوتاه نمودند. در این برنامه از همنوردان شهرستان بروجرد و کرمانشاه نیز ما را همراهی میکردند.
با توجه به تعداد نفرات بهتر بود در هنگام حرکت احتیاط لازم بخصوص در مورد ریزش سنگ صورت میگرفت.
پس از گذر از دره در ساعت ۱۱ به خط الراس رسیدیم.
و به سمت قله رهسپار شدیم.
در ساعت ۱۱.۳۵ دقیقه موفق به صعود قله شاهان کوه شدیم.
مراسم قله و عکس های یادگاری شیرینی این صعود را دو چندان نمود.

در قله و هنگام صعود با همنوردانی که اقدام به صعود نموده بودن ،ارتباطی دوستانه و صمیمی حاکم بود.
دمای هوا هنگام صعود در قله ۱۱°درجه بود، که در دلچسب شدن این تلاش بسیار موثر بود.
پس از اتمام مراسم و عکس در ساعت ۱۳.۰۵ دقیقه از مسیر متفاوت جهت فرود استفاده کردیم.که تنها راه شناخت و پیدا کردن مسیر وجود سنگ چینها بود که نشانه و راهنما بودند. مسیر با رعایت اصول و احتیاط باید طی شود.
در کل جاذبه های زیادی در طی مسیر باعث لذت بردن شما خواهد شد.
پس از خروج از دره به مسیر صعودی که نشانه آن چاه عمیق بود خواهید رسید.
و بعد از آن پاکوب اصلی را خواهید دید.
به سمت چشمه ایرانیان (عرب) حرکت کردیم. در ساعت ۱۶.۴۵ دقیقه به محل کمپ رسیدیم. و همنوردان با استراحتی کوتاه و صرف مختصری ناهار آماده حرکت به اصفهان شدند.

در مسیر برگشت از همنوردان تقدیر و تشکر شد.
ساعت ۲۱.۳۵ دقیقه به محل قرار، دروازه تهران رسیدیم و با اعطای حکم تقدیر و صعود از طرف باشگاه کوهنوردی پرواز برنامه خاطره انگیزی را در ذهن ها رقم زدیم. امیدوارم که توانسته باشیم.
در پایان تقدیر و تشکر از دوستان و همنوردان که در اجرای برنامه همکاری صمیمانه داشتند. با آرزوی تندرستی و سرافرازی مراحل زندگی و صعودهای معنوی.
دوستان همنورد که در برنامه شاهان کوه همراه و همدل بودند به ترتیب :
بانوان گرامی :
شیما عسگری ،افسانه انالویی، فروغ پروین، روشنک شفیعی، ارغوان ارغنده، راضیه جمالی زواره،فائزه سمیع، مریم حق بین،

آقایان :
جلال گلی، ابراهیم شهاب، صالح کابلی، علیرضا دادخواه، حامد جدیدی، شروین شرف دین، علی حجازی، شهرام بهرامی.
استاد محمود عشاقی.
سرقدم :استاد محمود عشاقی.