گزارش برنامه قله دماب

ته قدم:                  داوود کمالی
مسئول فنی:         قنبریان
گزارش نویس:        سعیده کریمیان

دماب درپهنای جغرافیایی ۳۳ درجه و ۶ دقیقه شمالی، و درازای۵۰ درجه و۴۳ دقیقه خاوری، و بلندی۲۱۴۰ متری از روی (سطح) دریا، و در۱۱۰ کیلومتری شمال باختری اصفهان، ۱۰۰ کیلومتری نجف آباد، ۶۰ کلیومتری گلپایگان و ۴۰ کیلومتری خوانسار، و در میانه شهرستان‌های نجف آباد، گلپایگان، خوانسار، فریدن و ۵ کیلومتری شمال خاوری روستای اشن، مرکز دهستان جای دارد. درشمال باختری وشمال خاوری آن، روستاها ی رحمت آباد (کهنه ده) دربیش از دو فرسنگ ونیمی (۱۶ هزار گزی یا ۱۶ کیلومتری) باختر دماب، وخونداب در بیش ازدو فرسنگی (۱۳ هزارگزی یا ۱۳ کیلومتری) شمال دماب، وشهرک دهک (دهق) نیز دربیش ازسه فرسنگی (۲۰ هزارگزی یا ۲۰ کیلومتری) دماب جای گرفته‌اند. همچنین روستاهای خیرآباد، کلفت، علی‌آباد و گلدره (گرگدر) دیگرروستاهای پیرامون این آبادی هستند. جاده آسفالته دهق – خونداب – دماب در روستا دوشاخه می‌گردد. یک شاخه به سوی اشن و از آنجا به سوی گلدره وجاده اصفهان داران، و دیگری به سوی رحمت آباد و از آنجای به سوی باختر یا شهرهای گلپایگان و خوانسار می‌رود.
کوههای ماورسِوز، (ماهورسبز)، کوه سفید، و کوه چاغگدار در شمال باختری تا جنوب روستا، میان ۲۵۰۰ تا ۳۱۲۵ گز بلندی دارند. از دیدگاه زمین‌شناسی و کشاورزی، زمین‌های دماب را تپه‌ها و آبرفت یا فلات تشکیل می‌دهد. تپه‌ها با شیب ۱۲ تا ۲۵ درصد درجهات گوناگون و بیشترسنگی وبی پوشش گیاهی، و سنگ‌های تشکیل دهنده آن‌ها آذرین وشنی است. این زمین‌ها به سبب داشتن سنگریزه فراوان، شیب، پستی و بلندی و نیزفرسایش، بایرمی‌باشند.
در روزگارقاجار، مرکز حکومت، در دهق و اصفهان بوده، و وسیله رفت وشد مردم بیشتربا الاغ و قاطرانجام می‌شده‌است. امروزه جاده آسفالت از چهارسو ازدماب می‌گذرد: یکی ازسوی دهق، دیگری ازسوی گلپایگان و رحمت آباد، و سومی از سوی فریدن و اشن، وچهارمی از سوی جاده اصفهان داران و گنهران وگلدره.

شرح اجرای برنامه:

برای اجرای صعود به قله دماب در روز جمعه ساعت ۵:۳۰ همنوردان در مکان مقرر همیشگی جمع شدیم و در ساعت ۶ صبح با مینی بوس به سمت علویجه و سپس روستای رحمت آباد حرکت کردیم. صبحانه را در ساعت ۸:۳۰ صبح در کنار یک قلعه قدیمی به جا مانده از دوران باستان خوردیم ، پس از یک معارفه و گفتن نکات لازم توسط سرپرست و تعیین سرقدم، ته قدم و مسئول فنی ، با پوشش مناسب و بستن گتر و با یاد خدا به سمت قله رهسپار شدیم. در بین راه قسمت های پوشیده از برف کوهستان منظره زیبا و دل انگیزی به مسیر داده بود، قدم برداشتن در برف برای ما که سالهاست از دیدن بارش برف در شهر اصفهان محروم هستیم بسیار لذت بخش بود. پس از طی مسافتی راس ساعت ۱۲ قله را صعود کردیم و خدای را سپاس نمودیم ازاینکه توفیق صعودی دیگری از قله های زیبای کشورمان را نصیب ما کرده بود. در آنجا مراسم قله را اجرا نموده و سرود زیبای ای ایران را خواندیم. سپس بعد از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۲بعد از ظهر ناهار را در کنار برکه ایی زیبا میل نمودیم. به علت داشتن وقت و با صلاحدید مسئول تیم آقای عشاقی از غار سنگ ریز واقع در منطقه علویجه نیز دیدن کردیم. و لذت غارنوردی و تجربه شیرین چند لحظه سکوت و آرامش در تاریکی مطلق در دل زمین را نیز در این برنامه چشیدیم. و سپس به سمت اصفهان حرکت نمودیم. و راس ساعت ۶:۳۰ به اصفهان رسیدیم.
دوستان شرکت کننده در این برنامه:
محمود عشاقی- داوود کمالی- نسترن توکلی- علیرضا دادخواه- حسین دادخواه- قنبریان- سعیده کریمیان- لطفی- علیدوستی- خانم علیدوستی-کرمی-حجازی- سلطان ابادی اسماعیلی-  ابراهیمی