گزارش برنامه دالانکوه

تاریخ :              ۹۸/۳/۱۰ روز جمعه
گزارش نویس:      شهرام بهرامی

تعریف جغرافیایی :
یکی از رشته کوه های مرکزی زاگرس، به نام دالانکوه میباشد. که در غرب استان اصفهان واقع شده.
خط الراسی به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر دارد. و در میان سه شهرستان تیران وکرون و چادگان قرار گرفته.
این رشته کوه از دو خط الراس موازی که از روستای چشمه احمد رضا در منطقه کرون تا پشت روستای آنالوجه تشکیل شده است.
حد فاصل آنها دشتهای وسیعی وجود دارد که فضایی شبیه دالان به وجود آورده است. به دالانکوه مشهور شده، که در گویش محلی مردم، کوه دالان نیز گفته میشود.
در طول خط الراس آن قله های متعددی با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰متر وجود دارد.
بلندترین نقطه رشته کوه دالانکوه : قله داراب شاه یا آنالوجه مشهور به دماوند اصفهان. ۳۹۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
قله های مهم این رشته کوه عبارتند از :
قله نشاط،دالانکوه، قله تاوا، قله بزینو، قله پرپر، قله احمد رضا، و دیگر قلل. ..
نحوه دستیابی به منطقه (وسیله نقلیه عمومی یا شخصی )

مشخصات مسیر صعود :
مسیر اول مسیر شمالی است که از روستای آنالوجه ۳۰ کیلومتری غرب شهر چادگان است.
مسیر دوم :مسیر پناهگاه ۳ کیلومتری روستای کرداولیا قبل از شهر دامنه.
پناهگاه که با همت ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۵۱ساخته شده و یکی از قدیمی ترین و در عین حال بزرگترین پناهگاه موجود در اصفهان است. مورد استفاده اسکی بازان و کوهنوردان در فصل زمستان میباشد.

نوع پوشش گیاهی :
گونه شاخص گیاهی این منطقه عبارتند از : کما ،جاشیر، بادام وحشی ،انواع گون، گزانگبین، موسیر، آنقوزه و ریواس. گلهای زیبا مانند لاله واژگون، شقایق، شکوفه عروس، و گلهای زیبای متعدد و نا آشنا. …
جانوران منطقه:
قوچ و میش، کل و بز، گورکن ،کبک، تیهو، گرگ. ….

شرح اجرای برنامه:
پس از کامل شدن نفرات در ساعت ۵.۲۰ دقیقه صبح از دروازه تهران به سمت جاده ی تیران به داران با مینوس حرکت کردیم. بعد از ۱.۵ ساعت حرکت بالاتر از روستای کرداولیا رسیدیم .
پناهگاه سمت چپ خودنمایی میکرد. دور برگردان دوم به سمت چپ جاده وارد شدیم تا وارد جاده خاکی مسیر پناهگاه بشویم. یکی از نشانه های پیدا کردن جاده پناهگاه در شب وجود دو مرغداری در سمت راست و چپ ربروی دوربرگردان هست.بعد از ۲ کیلومتر پیمایش جاده خاکی به پناهگاه میرسیم.
بعد از آماده شدن نفرات در ابتدا با نرمش و گرم کردن با میان داری سرکار خانم رحیمی برنامه آغاز شد. پس از صحبتهای سرپرست و تعیین مسئولیت های نفرات. با سر قدمی استاد عشاقی، و ته قدمی جناب پیرامون در مسیر صعود قرار گرفتیم.
مختصات نقطه شروع: s046728739,3645831 در ساعت ۸.۲۰
از ضلع جنوبی پناهگاه دالانکوه به ارتفاع ۲۳۰۰متر .
در مسیر ستونهای بالابر مشخص میباشد. بعد از پیمایش ۲ ساعت به لکه های برفی و جوی های آب حاصل از ذوب این برفها رسیدیم.

باشگاه کوهنوردی پرواز – دالانکوه ۹۸

در مسیر بخاطر بارندگی های سال اخیر سر سبزی و طراوت خاصی بر منطقه حکم فرما بود که چشم نوازی میکرد.
پس از صرف صبحانه و لذت از مناظر در ساعت ۱۰.۳۰ دقیقه حرکت به سوی خط الراس شروع شد.
نزدیک به خط الراس مقداری شیب تندتر خواهد شد.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ دالانکوه ۹۸

پس از یک ساعت به خط الراس رسیدیم.
منظره زیبای دالانه بین دو رشته کوه جنوبی و شمالی با سرسبزی و طبیعت بکرش خودنمایی میکرد.حس خوبی داشت.
خنکی دمای هوا و، وزش ملایم باد در هنگام صعود به سمت خط الراس دمای بدن را متعادلتر میکرد.
هنگام حرکت در خط الراس بهتر است جوانب احتیاط و موارد ایمنی حتما در نظر گرفته شود.
پس از گذر و عبور از قسمتهای باریک و خطرناک. کم کم به قله نزدیکتر میشدم. با استراحتی کوتاه جهت برقراری اتصال نفرات، همگی در ساعت (۱۳.۳۰ )موفق به فتح قله شدیم.

باشگاه کوهنوردی پرواز _ دالانکوه ۹۸

آماده ی فرود و حرکت به سمت پناهگاه شدیم. در مسیر برگشت از مسیری میان بر استفاده کردیم. تا نخواهیم درگیر خط الراس باشیم.
بعد از ۱.۳۰ ساعت پیماش و عبور از لکه های برفی و تماشای زیبایی ها به چشمه و آبش خورهای دامی نزدیکتر میشدیم. پس از رسیدن به چشمه ها و گپ و گفتی با دامداران بومی با استراحتی کوتاه قدم بسوی بازگشت برداشتیم. در حال عبور از دامنه های پر تیغ و گزنده هر لحظه به پناهگاه نزدیکتر میشدیم. در ساعت ( ۱۷ )به پناهگاه رسیدیم. آماده صرف ناهار و مرور خاطرات خوش شدیم. پس از صرف ناهار رهسپار اصفهان شدیم. در پایان از دوستان صعود کننده تقدیر و تشویق به عمل آمد.

نفرات شرکت کننده در صعود به قله دالانکوه :
آقایان :محمود عشاقی مهدی ذرّه،محمود پیرامون،  پیام غلامی  ،سید مسعود موسوی ،امید دادخواه شهرام بهرامی،

خانمها:
شیرین صادقی. محبوبه حق شناس. سپیده فوقانی. نجمه عابدی. عاطفه کیمیایی. آرزو اسکندری. یاسمن رحیمی. نجمه عابدی ۲.