گزارش صعود به قله خلنو

قله خلنو :  یکی از قلل مرتفع و سرسخت البرز مرکزی می‌باشد که بعد از قله دماوند، دومین قله مرتفع البرز مرکزی و بلندترین قله استان تهران است. این قله از شمال‌غربی به دره وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار، از غرب توسط خط‌الرأس هرزه‌کوه به رودخانه کرج و از جنوب توسط خط‌الرأس سرکچال‌ها به شمشک منتهی می‌شود و سرچشمه اصلی رودخانه وارنگه‌رود بوده و تأمین‌کننده و منبع سد کرج می‌باشد. قله خلنو با ارتفاع۴۳۷۵ متر در شمال روستای لالان، از توابع فشم قرار دارد. گذر از تیغهٔ ژاندارک برای رسیدن به آن قله بر روی خط الرأس برج – خلنو، آن را به یکی از قله‌های سرسخت ایران که رسیدن به آن (به خصوص در فصل زمستان و از روی خط الرأس) احتیاج به تجربه و وسایل فنی دارد . قلهٔ خلنو به صورت خط‌الرأسی با کلیهٔ قلل البرز مرکزی از جمله سرکچالها وزوابها پالون گردن و آزادکوه ارتباط دارد. مسیر رایج برای صعود به این قله، از روستای لالون واقع در منطقهٔ اوشان، فشم، میگون است، ولی مسیر زمستانی آن از روی خط الرأس سرکچال – برج می‌باشد.

گزارش سفر

سفر از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۳مرداد۹۸ آغاز و درساعت ۵صبح روز شنبه ۷ مرداد۹۸ پایان یافت.

پس از عبور از لواسان و رسیدن به منطقه ی اوشان فشم وارد روستای لالان یا لالون شدیم.

برپایی چادر ها در کمپ روستای لالون در امتداد رودخانه در ساعت۲۲۰۰صورت گرفت.سپس به استراحت پرداخته و ۴ صبح روز جمعه ۳مرداد بیدارباش اعلام شد.

وسایل اضافه خود را در روستا گذاشتیم و سفر صعود به قله گروه پرواز به سرپرستی آقای امیددادخواه درساعت ۴ونیم صبح با جان و دل آغاز شد.پیش قدم وراهنماها به ترتیب  آقای محمود عشاقی ،………

پس از عبور از کوچه های زیبا و به یادماندنی روستای لالون، برای عبور از تنگه ها  کفش به دست و لرزان و خندان از رودخانه ی با آب بسیار سرد عبور کردیم .

پس از رسیدن به چشمه تلخاب و استراحتی کوتاه به حرکت ادامه دادیم.

پس از رسیدن به پالان اول، مسیر دره و کاسه ای پای کوه را انتخاب کرده و حرکت به سمت قله خلنو را ادامه دادیم.

درمسیر از زیبایی های بکر این مناطق بهره بردیم. آبشار های بسیار بسیارزیبا با چشمه های آب گوارا و سبک، طبیعت زیبای منطقه،گوسفندسرای باصفا و دیدنی، آب و هوای باورنکردنی و پراز طراوت و تازگی،یخچال های طبیعی که روی مسیر رود نیز جا خوش کرده بودند و عبور از این یخچال ها هیجان و زیبایی بیشتری به صعود ما میداد.

برخوردهای گرم و صمیمی دیگر گروه ها و تیم های کوهنوردی عبور از این مسیر را زیباتر هم میکرد.

پس از عبور از یخچال ها و آبشار بسیار زیبا و مسیر هایی که با تراورس و راهنمایی های لیدر طی شد،به مسیر زیر قله رسیدیم. با استراحتی کوتاه و گرفتن انرژی مثبت از راهنما و همچنین دیگر اعضای تیمساعت ۱۳:۳۰ به قله ی ۴۳۷۵متری خلنو رسیدیم.

بر فراز بام استان تهران قله خلنو ایستاده و لذت دیدار از دورنمای دماوند و آزاد کوه و کلون بستک و دریاچه خلنو و دشت خراسان و….. را تجربه کردیم. .

جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود .

پس از تجدید قوای اعضای تیم و دیدار با دیگر گروه های کوهنوردی به این لذت بی پایان خاتمه دادیم و مسیر بازگشت را آغاز کردیم.

با توجه به راهنمایی های لیدر باتجربه مان از مسیر میانبر و شن اسکی بازگشت بی دردسری را تجربه کردیم. پس از دیدار دوباره ی یخچال ها و آبشارها به پایان این صعود نزدیک تر میشدیم. با عبور از رود به این تجربه پایان دادیم و ساعت۱۹:۳۰ به روستا رسیدیم.

ساعت ۲۰:۱۵ مسیر بازگشت به سمت اصفهان را در پیش گرفتیم. با وجود ترافیک بالا و خستگی اعضای تیم ،همچنان انرژی مثبت در تک تک افراد به ویژه لیدر و سرپرست با مسوولیت و دلسوزمان موج میزد. به یاری خدا و با وجود راننده ی بسیار مهربان و صبورمان ساعت۵ بامداد شنبه به اصفهان بازگشتیم.